Skogboken

av amanda raud

En heldag innan jul tvingade jag ut min eviga assistent i fotostudion att hålla upp allt jag gjort framför kameran för dokumentation. Tanken var att successivt publicera här. Men. Sen tog jag bort hela mappen. Från skoldatorn, från hårddisken, från min egen dator. För att jag trodde att jag hade det någon annanstans. Så går det när man spelar för säkert. Lär er det – gör aldrig säkerhetskopior. Då tar man bara bort dem. Men jag sparade visst bilderna på min Artist’s book.

Uppgiften var att skapa papperskonst i bokform. Med bokform menar lärare Alf vad som helst som man kan öppna. Jag lyssnade mycket på Tove Janssons Höstvisa, och ville göra något höstigt. Fast fint. Jag ville bygga en värld man kan gå in i, omslutas av, försvinna med. Och visst blev det så – litegrann. Här kommer den. Skogboken.

För alls om inte heter Glenn kan jag understryka ordleken bokskog – skogbok.